Scenic Trail 113km

Nu har jag varit hemma efter alperna i drygt två veckor, jag har hunnit återhämta mig, börja sommarjobba och skriva en rapport till sommarkursen som jag också läser. Det är hög tid att skriva lite om resan. Jag tänkte börja med en liten rapport från Scenic Trail som gick juni 9.  

Hela anledningen till att jag kom på tanken att spendera en hel månad i alperna kom när jag tittade på vilka lopp som jag skulle tycka vara spännande i skyrunning world series. Eftersom att jag redan bestämt mig för att springa Ben Nevis Ultra till hösten skulle det nämligen vara ett bra tillfälle att testa på serien. Genom att anmäla sig och springa tre lopp i samma kategori så har man möjlighet att få en slutplacering i totalen. Poäng delas ut till de 30 bästa vid varje lopp. Jag ville såklart springa lopp i kategorin ultra. Utöver Ben Nevis var det två andra lopp som stack ut, Scenic Trail (det längsta) och High Trail Vanoise (det högsta). Scenic Trail i början på juni och High Trail Vanoise i början på juli. Fanns det då någon anledning till att åka hem till Sverige mellan de båda starterna. Nej, det tyckte inte jag.

Scenic Trail

113km och 7400hm, ett av de tuffaste lopp jag sprungit även om en del andra har varit både längre i distans och tid.

Dagarna innan loppet hade spenderats åt att acklimatisera sig till värmen. Ofta drygt 30 grader strålande sol och ingen vind. Det kändes inte som att man orkade med mer än några kortare promenader. Passade nog hade jag börjat på en sommarkurs i geologi där det krävdes att jag gjorde en del uppgifter, inomhus framför datorn. Freya, som också bestämt sig för att följa med och springa i Schweiz tyckte förmodligen att jag var ett tråkigt resesällskap som bara satt inne, gjorde geologi och ultra-laddade.

Första nätterna bodde vi i Lugano och visst hann vi med någon liten sightseeing tur också. Mitt lopp skulle dessutom passera på bergstopparna över lugano, så man blev direkt klok på hur en del av banan skulle gå.

Som alltid var huvudmålet att klara loppet men nu när jag bestämt mig för att testa på sky running world series hade jag också som målsättning att placera mig topp 30 och få poäng i världscupen. Till vilken nytta vet jag inte men en liten morot var det iallafall. Sen hade jag spekulerat i om det skulle gå att springa loppet på under 20 timmar. Loppet hölls för fjärde året men ultra var ny för i år vilket gjorde att det inte fanns några tider att gå på från förra året. Däremot är 7400 höjdmeter över 113km väldigt mycket. Genom att titta på höjdprofil och banskiss kunde man också se att det mest rörde sig om upp och ner hela vägen till mål. Tre tydliga toppar syntes i profilen men det skulle visa sig att det fanns betydligt fler berg än så.

Starten gick i en liten by som hette Tesserete. Man fick en välfylld goodiebag med bland annat en trevlig t-shirt, ett par strumpor, en öl, en fin bok, en keps och voltaren. Svårt att säga vad det är som lockar med en välfylld goodiebag, känns kanske lite fånigt men jag gillar det och det förhöjer det upplevelsen. Jag blir gärna mutad. 

00.00 sprang vi iväg till tonerna av ett lokalt band (Schweiz bidrag i Melodifestivalen för något år sedan) platt genom byn, kanske 500 meter innan första stigningen började. Nu på natten var temperaturen helt okej och jag bestämde mig för att försöka komma så långt som möjligt under natten innan det blev för varmt.

Täten drog som väntat iväg i ett ruskigt tempo samtidigt som jag försökte ta det lite lugnt. Första stigningen gick ändå i ett kick och snart var det dags att springa utför. Här var jag nervös eftersom jag haft problem med ett knä som bråkat. Nu kände jag mig hämmad men det fungerade skapligt utför första backen.

Andrea Cucchiaro 2
FOTO: Andrea Cucchiaro

Nästa stigning var längre och följdes även den av en lång utförslöpa men nu kände jag inte längre av mitt knä som jag haft problem med i flera veckor. Känningarna var som bortblåsta och det skulle visa sig att smärtan inte skulle komma tillbaka på hela alpturen… märkligt!

Loppet fortsatte upp och ner för bergen kring Lugano och jag kände mig pigg och stark under natten och fram på förmiddagen innan värmen kom.

När värmen sen kom hade jag kommit drygt halvvägs. Här fick man sin inlämnade droppbag där jag hade min kökshandduk, solskyddskräm och lite proviant. Kökshandduken åkte på direkt.

Den sista av de tre, i förväg identifierade, topparna var en jobbig historia. Det visade ju sig att det inte alls var raka vägen ner till mål utan flera mindre berg som skulle bestigas på vägen. Värmen tog ut sin rätt (även om jag svalkade mig och min handduk i fontäner och vattendrag så ofta det gick) och framåt slutet var jag ganska färdig med löpningen och promenerade en hel del. Jag blev omsprungen av ett par löpare men plockade förvånande fler placeringar än vad jag tappade, vilket tyder på att det inte bara var jag som var trött.

Untitled

Till mål kom jag strax innan solnedgången efter 21 timmar och 51 minuter på plats 28. Jag hade själv ingen koll på placeringarna medan jag sprang så det var kul att jag lyckades bli topp 30 trots att det kändes segt på slutet.

Ett riktigt välarrangerat och lättillgängligt (ca 1h från milano malpensa flygplats) lopp som jag absolut kan tänka mig att springa igen. Något som gjorde loppet lite unikt samtidigt som det påminde en del om Ultra Trail Tai Mo Shan i Hong Kong, var att stora delar av loppet följde bergskrönen vilket gav en fantastisk utsikt även om det var tufft utan skugga i solen. Depåerna var välfyllda med allt från frukt till salami och gel.  

Jag valde att stanna kvar ett par dagar efter loppet för att hjälpa till att plocka ihop, skaffa lite kontakter och få bo i den svala militärbunkern under idrottsanläggningen i Tesserete.

Stort tack till arrangörer Aaron och Oksana Rezzonico mina sponsorer Compressport, Hoka One One och Österlen Trail.

 

 

… snart kommer det fler rapporter från alpturen

Leave a Reply

