Crossing Lichtenstein

Efter Scenic trail 113k i Ticino, Schweiz tog jag mitt pick och pack bestående av en 75 liters Kajka (ryggsäck) på ca 20kg och åkte till Lichtenstein för att göra en nätt liten vandring. Skulle kunna bli en trevlig återhämtnings aktivitet efter det långa ultraloppet, Lichtenstein är ju trotts allt inte stå stort.

Anlände till huvudstaden Vaduz med buss, fikade och gav mig sen iväg på min vandring mot Österrike. Tanken var att ta sig upp i bergen så smidigt som möjligt men med ganska tung packning är det svårt att få en stigning på 1500 höjdmeter att gå smidigt. Efter stigningen kom jag sen fram till Fürstensteig.

Fürstensteig visade sig vara en liten stig med häftiga stup, kedjor och fantastisk utsikt.

Eftersom att det var sent på kvällen, fint väder och eftersom att jag ville spara på min alp-budget bestämde jag mig för att sova vid ett kors på en bergstopp efter Fürstensteig.

Man får egentligen inte sova så, dom har nämligen inte någon allemansrätt men jag tänkte att det nog var lugnt med tanke på att jag var drygt 2000 m.ö.h och inte sett till någon annan människa. Jag sov gott och vaknade upp i en härlig omgivning.

 

För att ta sig vidare till Österrike skulle man sen gå en ännu mer teknisk stig som hette Drei Schwestern. Här fick man hålla i sig så det blev inte några bilder. Målet med dag två var annars att ta sig ner till Österrike och Feldkirch för att sedan åka tåg till Innsbruck.

På hela taget en väldigt trevlig men efter omständigheterna ganska jobbig vandring!

Leave a Reply

