High Trail Vanoise 70km

Slutklämmen på min månad I alperna skulle bli High Trail Vanoise. Jag hade sett fram emot det mycket, inte bara för att jag hört att det skulle vara ett av frankrikes tuffaste lopp utan också för att mamma och mammas kusin Cia skulle komma ner till loppet. Det innebar rutinerad support under själva loppet och boende på hotel, riktig mat och hyrbil saker som jag till viss del varit utan på mina tidigare strapatser (… bortsett från en lyxig vecka på camping i Österrike med morbror Mårten och Co.).

IMG_1460

Där uppe i molnen kan man skymta Grand Motte glaciären

Loppet startade 04.00 i Val d’isere på 1800 meters höjd och gick sedan raskt upp till 3600. Målet med första stigningen var toppen på Grande Motte glaciären. Här sprang man på isen och det var därför obligatoriskt med Jaktrax (snökedjor under skorna – se bild i tidningen längst ner). Snökedjorna som jag köpt i Annecy veckan innan och inte hunnit testa fungerade utmärkt och var verkligen till stor hjälp på isen och i den pistade skidbacken där man också sprang på vägen ner. På många ställen var snön ganska djup och man sjönk igenom ner till knäna, på flera ställen var det också så brant så man kasade långa bitar utan att få stopp.

Efter Grand Motte gick det utför ner till Tignes. Det var i Tignes vi bodde under veckan så här hade mamma och Cia gått ut för att heja efter frukost. Fram till nu hade loppet gått bra med inspirerande vyer och soluppgång. Jag brukar inte springa med solglasögon och plockade senare av både dessa, vantar och armvärmare, på glaciären var ljuset skarpt så där var det superskönt med glasögon.

IMG_1526

Vinkar till publiken

Efter Tignes sprang man upp för en ny liten stigning innan man sprang ner till botten av dalen (La Daille – 35km) där mamma och Cia mötte upp igen på den officiella kontrollen. Här fick man lämna sina Jaktrax, man vill ju inte släpa på onödig vikt. Det rörde sig nog om ett par hundra gram. Fyllde på ordentligt på kontrollen och gav mig iväg uppför igen. Det skulle visa sig att denna biten av banan skulle bli den absolut tuffaste även om det såg ut som en lite skit-backe på kartan. Det värsta var att jag inte förstod att det korta loppet som startat senare på morgonen nu kommit på vår bana. När täten i 30km loppet kom ikapp tänkte jag alltså att jag blivit trött och sprang långsamt, när jag försökte hänga på blev jag trött på riktigt.

Det tog säkert halva stigningen innan jag började inse att det nog var löpare från den kortare distansen som passerade. Vid det laget hade jag säkert blivit passerad av 20-30 löpare. Det var ju inte så konstigt egentligen att dom sprang fortare med tanke på att dom precis startat…

Efter denna mentala fadäs lyckades jag återhämta mig ganska bra. Jag kunde till och med springa om många av löparna från korta loppet utför ner mot Le Fornet och en ny station där jag skulle få träffa min support.

Nu hade det börjat bli ganska varmt men sista berget gick ändå riktigt bra, mycket bättre än vad jag hade befarat när vi kört uppför samma pass dagen innan med bil. Denna toppen var precis som Grand Motte en bra bit över 3000 meter i höjd och det fanns återigen en massa snö. Nu fick man dock klara sig utan sina Jaktrax.

IMG_1490

En get från dagen innan

Jag har aldrig sprungit så bra på slutet av en ultra som jag gjorde ner mot målet i Val d’isere. Det tar jag med mig som en höjdpunkt, även om det resulterade i att man kände sig ganska slut efteråt.

sju mil i alperna

 

Tid: 11 timmar 27 minuter.

Placering: 29 (nya poäng i skyrunning world series)

Distans: 70km

Höjdmeter: 5400m

 

Nästa race – Ben Nevis Ultra 120km (16 september)

 

Leave a Reply

