Ben Nevis Ultra

54 välutnyttjade timmar i Skottland. 

Tog en dag ledigt från skolan för att anlända till Edinburgh vid lunchtid på fredagen. På flygplatsen blev jag upplockad av Gerry som också skulle till Kinlochleven för att springa.

Framme i Kinlochleven hämtade jag ut min nummer lapp och träffade sedan Adam och Andy som jag delade boende med. Efter att ha plockat i ordning utrustningen för morgondagen, gick jag sedan  och la mig tidigt för att få så mycket sömn som möjligt. Bussen till starten skulle avgå klockan 04.00.

Loppet startade i Fort Augustus och för att ta sig tillbaka till Kinlochleven skulle man nu behöva springa 120 km. Det visade sig vara en väldigt varierande bana, emellanåt väldigt lättsprungen och emellanåt jäkligt jobbig. Banans höjdpunkt var passagen över Ben Bevis där man följde en knixig bergskam till toppen. Annars var det många som var lite besvikna över organisationen, cut-offs, brist på depåer, kvalité på finisher t-shirts, osv.

Jag är själv ganska nöjd med min 15 plats i herrklassen, min bästa placering i skyrunning världskuppen hittills. Jag kan dock förstå att alla dom som blev avplockade efter 100km med bara 20km kvar blev lite sura. Klart var iallafall att organisationen har mycket att lära av de andra ultraloppen som jag sprungit tidigare under året.

Dagen efter loppet lyckades jag få skjuts tillbaka till Edinburgh med stjärnorna Pascal, Katrine och Tite. Spenderade sedan eftermiddagen i Edinburgh innan flyget hem på kvällen. En lyckad helg i Skottland med ett ganska trevligt lopp men framförallt med många trevliga människor.

Ungefärlig tid: 16 timmar 50 min

Placering: 15

Nästa lopp: Templiers 20 oktober

 

 

Leave a Reply

