GR 221 – Mallorca

Det var ett tag sedan jag skrev något här sist men nu har jag fått så många frågor efter resan till Mallorca att jag tänkte att det var dags igen.

För er som inte vet så åkte jag och Viktor Nordblom till Mallorca förra veckan för att springa leden GR221 (Dry Stone Route). Ursprungligen hade vi tänkt springa Sörmlandsleden i påsk men när vädret blev som det blev kändes en resa till Mallorca mer lockande. Precis som vi skulle gjort om vi sprungit Sörmlandsleden ville vi packa lätt och bara ta med det nödvändigaste.

Nedan följer en liten summering av resan.

Leden

GR221 är en ganska populär vandringsled genom bergen Tramuntana på Mallorca, från Port d’andratx till Pollenca. Officiellt är leden 135km vilket stämmer ganska väl med vad vi registrerade, jag fick 133km (Suunto Spartan Ultra) och Viktor fick 129km (Suunto ambit 2) och då följde vi inte leden slaviskt. Vi valde att springa från norr till söder då det passade bättre med var jag hittade tillgängligt boende. Vi startade alltså i byn Pollenca, man kunde börjat i Port de Pollenca också vilket hade inneburit en kortare transportlöpning längs en större väg som inte verkade så lockande.

På många ställen är leden ganska väl markerad med skyltar och distansmarkeringar men på en del sträckor visade det sig inte vara någon markering alls. Detta hade vi ändå haft en aning om på förhand bland annat eftersom att Viktor hade sprungit kortare delar av leden tidigare. Vi hade därför laddat ner en GPX- fil till klockorna som vi kunde använda för att navigera.

GPX – Filen

Dag 1 Pollenca – Lluc 18km

Tidig start 06.00 från Kastrup. På plats i Pollenca till lunch. Här valde vi att lämna leden efter ca 2km för att bestiga berget Puig Tomir. Det gick bra till en början men var sedan mestadels i obanad terräng.

Dag 2 Lluc – Deía 43km

Dagen började med rejäl stigning från klostret i Lluc. Denna förmiddagen (26km) var förmodligen den längsta utan möjlighet att fylla på vatten så vi anlände törstiga till Sóller. Lunch och glass i Sóller inför sista biten till Deía.

Dag 3 Deía – Estellences 35km

Lite svårnavigerat så vi följde GPX-rutten uppför en ny rejäl stigning och en liten utförslöpning innan det blev fikapaus på ett cykelcafe i Valdemossa. Därefter sprang vi vidare Esporles där det blev ett kort lunch break innan vi fortsatte till Estellences.

Dag 4 Estellences – Port d’andratx 37km

Sista dagen följde kusten längs bitvis svårnavigerade stigar. Trotts GPX-rutten lyckades vi hamna på fel sida av ett berg. Viktor voltade också på en kedja och blev lite mörbultad efter att ha tagit en gel. Lunch i Sant Elm.

Boende

Vandrare rekommenderas göra leden på 7-8 dagar men de flesta som rör sig uppe i bergen verkar vara ute på dagsutflykter. Vi gjorde leden på 4 dagar och hade bokat boende med lämpligt avstånd strax innan vi reste iväg. Det finns en del refugios (vandrarhem) vilka sammanfaller med de rekommenderade etapperna, vi testade dessa de två första nätterna men bodde resterande två på hotell.

Dag 1 Refugio Son Amer

På en backe strax ovanför klostret i Lluc. Lugnt vandrarhem med gott om plats. Här bodde vi i en sal med 8 sovplatser. Man kunde få köttbullar till middag men vi var oroliga att vi inte skulle bli mätta så vi promenerade till Lluc och åt pizza. Frukosten bestod av vitt bröd, skinka och ost. Lite klent.

Pris ca 250kr/person

Dag 2 Refugio Can Boi

Centralt i byn Deía. Samma stil som första refugion men här var dom noga med att visitera våra lakan för att se så att vi inte hade några insekter med oss. Rent och fint. Bra service. Samma tråkiga frukost. Dåligt med eluttag.

Dag 3 Sa Plana Pettit Hotel

Klart bästa boendet på resan. Precis utanför Estellences med många trevliga restauranger. Stort fräscht rum. Luktade lite väl spanskt. Stor frukost!

Pris ca 500kr/person

Dag 4 Hostal Catalina Vera

Bra läge mitt i Port d’andratx. Liten skröplig men bestämd tant vid incheckning. Rent och fint. Museum/kyrk stämning vid frukosten. Regnade in på Viktor.

Pris ca 400kr/person

Sammanfattningsvis så var refugiosarna lite billigare än hotellen men på hotellen fick man en rejäl frukost och eget utrymme. Efter en lång dag ute i bergen uppskattar man verkligen lite eget utrymme att torka sina kläder, ladda mobil och klocka och vila ostört. Även om det absolut inte var något fel på refugiosarna så skulle jag överväga att bara bo på hotell om jag gjorde om turen. Är man ute i god tid med att boka boende skiljer sig inte priset mycket mellan ett bra hotell och en refugio. Sa Plana Pettit Hotel var en hitt.

Packning

Vi reste med vars en Ultimate Direction ryggsäck. Jag sprang med AK Mountain Vest 3.0 och Viktor med den lite större PB Adventure Vest 3.0. Båda var mycket nöjda med sina ryggsäckar. Båda sprang också med Compressports trail running shorts så vi var ganska matchade. Jag sprang med mina Hoka One One Speedgoat 2.

Min ryggsäck vägde ca 3kg +1kg vatten i ryggsäcken hade jag ett ombyte till kvällarna bestående av en tunn långärmad tröja, en t-shirt, ett par strumpor och ett par shorts. Detta förpackat i en drybag. I en annan drybag hade jag reselakan och en liten handduk. Handduk och reselakan skulle man helt kunna skippa, det gick bra att hyra detta på refugiosarna och när man bor på hotell behövs det ju inte alls. I mitt fall vägde lakan och handduk + drybag 293g. Utöver dessa två drybags som jag förvarade i stora facket på ryggsäcken hade jag också ett par regnbyxor, en regnjacka, två buffar och en keps. Lite sladdar, tandborste, tandkräm, vaseline, mobil, extra batteri, klocka, kamera, pass och pengar hade jag också med mig. Vattnet förvarade jag i två softflasks.

Man kunde haft solglasögon och en extra t-shirt med sig.